شناسهٔ خبر: 18496 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار:

۸۸ درصد سکونتگاه‌های غیررسمی کشور در داخل محدوده قانونی شهرها قرار دارند

نشست معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: هم اکنون ۸۸ درصد سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور در داخل محدوده قانونی شهرها قرار دارند که مدیریت شهری موظف به ارائه خدمات در آنها است.

به گزارش اداره روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان شمالی، مهندس منصور استادی، معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در اولین دوره آموزشی مدیران ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که در محل سالن جلسات امور مالیاتی استان برگزار شد، با تاکید بر تغییر نگاه و رویکرد در حوزه مدیریت شهری، جریان‌سازی و توانمندسازی و ساماندهی این سکونتگاه‌ها را از برنامه ها دانست.

وی افزود: هم اکنون ۵۶ هزار هکتار محلات نابسامان میانی، ۳۲ هزار هکتار عرصه تاریخی مراکز شهرها و ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی در کشور وجود دارد که حدود یک سوم محدوده شهرها را شامل می‌شوند.

مهندس استادی خاطرنشان کرد: در این میان ۸۸درصد سکونتگاه‌های غیر رسمی کشور در داخل محدوده قانونی شهرها قرار دارند که مدیريت شهری موظف به ارائه خدمات در آنها است.

وی یادآور شد: همچنین ۶۰ درصد این سکونتگاه‌ها در پهنه لرزه خیزی خطربالا و خیلی بالا قرار دارند که با کوچکترین اتفاق فاجعه‌ای بزرگ را به دنبال خواهند داشت.

وی با تاکید بر تغییر ساز و کارهای برنامه‌های سنتی، تصریح کرد: بخشی از معظلات حاشیه‌نشینی به این ساز و کارها بر می‌گردد.

وی متذکر شد: باید با تکیه بر خرد جمعی و تجارب اجتماعی با دانش اجتماعی مسائل را پیاده‌سازی کرده و از یک الگوی خاص که در شهرها پیاده می‌شود اجتناب کنیم.

معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه در این میان باید محوریت را از ساختار دولتی به نهادهای محلی و یکپارچه سازی تصمیم گیری‌ها ببریم، اظهار داشت: برای حل این مسائل سند ملی توسعه پایدار شهری تصویب و ابلاغ شد.

وی در ادامه با اشاره به سکونت ۴۰ درصد جمعیت شهری بجنورد در سکونتگاه‌های غیر رسمی، یادآور شد در این راستا تلاش شده تا در فضاهایی خود ساکنان به عنوان معتمدین محلات در اختیار گرفته تا مشکلات رصد و به دبیرخانه به منظور حل آنها و ارائه راهکار ارجاع داده شود.

مهندس استادی متذکر شد: ما به دنبال ساختارسازی و حمایت از این امر هستیم تا به مرور زمان مردم مدیریت را به عهده گیرند.

نظر شما